Færdighedstræning
Færdighedstræningen giver mulighed for at øve og gentage specifikke teknikker og procedurer risikofrit og på den måde skabe tryghed for sundhedspersonale under uddannelses- eller træningsforløb.
Færdighedstræningen kan være teknisk eller ikke teknisk og indebærer f.eks. træning af motoriske færdigheder, perceptuelle færdigheder og kommunikative færdigheder.
Færdighedstræning i Lærings- og Forskningshuset
Læring foregår på alt fra rollespil til simple fantomer som suturpads, til avancerede simulatorer. Vi hjælper gerne med at planlægge trænings seancer med vores udstyr eller skræddersyer et kursus der passer præcis til jeres behov.
Kurset henvender sig til alle slags faggrupper. Alt efter hvilken faggruppe man tilhører og på hvilke afdelinger man arbejder deltager man på et niveau sv.t. ansættelsen.
Kursets formål:
Grundlæggende bliver følgende gennemgået:
- Konstatere hjertestop og alarmere
- Give hjertemassage og indblæsninger
- Anvende hjertestarter (AED)
På de forskellige niveauer bliver der også trænet yderlige færdigheder, som f.eks. medicinering.
Kurset henvender sig til Introlæger, Hoveduddannelseslæger og læger som stiler mod uddannelse i et relevant speciale.
Kursets formål:
Indhold:
- ØGD teori
- Træning på simulator
- Certificering - "Simulatorkørekort"
Yderlige information og tilmelding finder du HER
Kursets formål:
- at fremme udvalgte kompetencer for introduktionslæger i forbindelse med f.eks. UK fødsel, cup forløsning, præeklampsi, skulderdystoci, post partum blødning, mm.
Indhold:
- undervisning i plenum
- fantomtræning
- case baseret undervisning
Yderlige information og tilmelding finder du HER
Færdighed – Kurser for plejepersonale
Dette kursus er bygget op om færdigheds- og simulationstræning for nyuddannede sygeplejersker - med udgangspunkt i den kliniske hverdag i netop deres afdeling.
Kursets formål:
Formålet med kurset er at styrke færdigheder, kliniske handlingskompetencer og at øge forståelsen for en systematisk tilgang (ABCDE og TOKS) til patientens sygdom, der tager højde for gældende praksis indenfor de forskellige specialer. Formålet er ligeledes at øge forståelsen for målrettet kommunikation (ISBAR).
Indhold:
- Gruppe øvelser og samtaler
- Afdelingsspecifik færdighedstræning og øvelse (f.eks. sårpleje, A-punktur, KAD, sugning, mm.)
- Briefing til simulation
- Simulationstræning, afbrudt af refleksioner over patientens sygdomsbillede og kommunikation i teamet
- Debriefing
- Feedback